میعاد رهایی عید فطر در قرآن کریم
عید در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است ،لذا به روز های که مشکلات از قوم و جمعیتی بر طرف می شودوباز گشت به پیروزی ها و راحتی های نخستین می کند عید گفته می شود .
در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان ،صفا وپاکی فطری نخستین به روح وجان باز می گرددو آلودگی های که بر خلاف فطرت است ،از میان می رود ،عید گفته شده است .
عید فطر در قرآن
با مراجعه به قرآن شریف آیاتی را می توان یافت که که به طور مستقیم و با کمی دقت در عید فطر و آداب آن توجه دارند و نشان می دهد که این مسئله از دید قرآن پنهان نمانده است .
1-آیه ی185سوره بقره
در این آیه خداوند متعال ضمن معرفی ماه مبارک رمضان و نزول قرآن در آن به برخی از احکام مر بو ط به این ماه شریف اشاره کرده و می فر ماید:هریک از شما که هلال ماه رمضان را مشاهده کرد باید روزه بگیرد و کسی که در حال سفر ویا مریض بود و ماه رمضان را درک کرد در روز های دیگر باید روزهی فوت شده را جبران کند در ادامه می فر ماید: این احکام را به خاطر راحتی شما و نه به خاطر به سختی افتادنتان تشریع نموده است و اینکه عدد را تکمیل کنید و خدا را به خاطر هدایت بزرگ بدارید .
ومقصود از ((ولتکبرو االله))تکبیر های است که در شب عید فطر وارد شده است که این تکبیر ها بعداز چهار نماز مغرب وعشاءوصبح روز و نماز عید فطر گفته می شود در عید فطر این گونه می گویند ((الله اکبر الله اکبر لا اله الاالله و الله اکبر والله اکبر ولله الحمدالحمد علی ما هدانا وله الشکر لی ما اولانا ))
2-آیات14و15سوره یاعلی
در آیات مورد بحث به نجات اهل ایمان وعوامل این نجات اشاره می کند ،ومی فر ماید مسلما رستگار می شود کسی که خود را تزکیه کند و نام پرودگارش را به یاد آورد و به دنبال آن نماز بخواند به این ترتیب عامل فلاح ورستگاری و نجات وپیروزی را سه چیز می شمرد.تزکیه وذکر نام خدا وسپس به جا آوردن نماز .عده ای بر اساس روایات رسیده معتقدند که منظور از ((تزکی ))دادن زکات فطره وخواندن نماز عید است .بعضی نیز تز کیه را در اینجا به معنی دادن صدقه مالی دانسته اند .اما تزکیه معنای وسیعی دارد هم پاکسازی روح از آلودگی شرک وهم پاکسازی از اخلاق رذیله وهم پاکسازی عمل از محرماتو هر گونه ریا و هم پاکسازی مال وجان به وسیله دادن زکاتدر راه خدا .
آداب نماز عید
خداوند متعال در فرازی از آیه 31سوره اعراف می فر ماید :((خذوا زینتکم عند کل مسجد ))یعنی هنگام رفتن به مسجد زینت های خود را بر دارید .این خطاب به همه ی فرزندان آدم به عنوان یک قانون همیشگی که شامل اعصار قرون می شود که زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشید .این جمله می تواند هم اشاره به زینت های جسمانی باشد که شامل پوشیدن لباس های مرتب وپاک وتمیز وشانه زدن موها وبه کار بر دن عطر ومانند آن می شود و هم شامل زینت های معنوی ،یعنی صفات انسانی و ملکات اخلاقی و پاکی نیت و اخلاص .