نگرش امام خمینی (ره) درباره انتظار چه بوده است؟
بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی در بیانی ارزشمند به برداشت های ناصحیح از انتظار این گونه اشاره کرده است :
…برداشت هایی که از انتظار فرج شده است ، بعضی اش را من عرض میکنم . بعضی ها انتظار فرج را به این معنی می دانند که درمسجد ، در حسینیه ، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان علیه السلام را از خدا بخواهند . اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند . بلکه بعضی از آن ها را که من سابقا می شناختم بسیار مرد صالحی بود. یک اسب هم خریده بود ، یک شمشیبری هم داشت و منتظر حضرت صاحب علیه السلام بود .این ها به تکالیف شرعی خود عمل می کردند و نهی از منکر می کردند و امر به معروف هم می کردند لکن همین ، دیگر غیر از این کاری از دستشان بر نمی آمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند نبودند .
یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را می گفتند این است که ما کاری نداشته باشیم به این که بر جهان چه می گذرد ، بر ملت ها چه می گذرد ، به این چیزها ما کاری نداشته باشیم ، ما تکلیف خودمان را عمل می کنیم ، برای جلو گیری ازاین امور هم خود حضرت باید بایند ان شاءالله ، درست می کند ، دیگر ماتکلیفی نداریم تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آنچه در دنیا می گذرد یا در مملکت خودمان می گذرد ، نداشته باشیم . این ها هم یک دسته ای ، مردم صالح بودند .
یک دسته ای می گفتند که خوب ، باید عالم پراز معصیت بشود تا حضرت بیاید ، ما باید نهی ازمنکر نکنیم ، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می خواهند بکنند ، گناه زیاد بشود که فرج نزدیک بشود .
یک دسته ای از این بالاتر بودند ، می گفتند : باید دامن زد به گناه ها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پراز جور و ظلم بشود و حضرت علیه السلام تشریف بیاورند .
این هم یک دسته ای بودند که البته در بین این دسته ، منحرف هایی هم بودند ، اشخاص ساده لوح هم بودند ، منحرف هایی هم بودند که برای مقاصدی به این دامن می زدند .
یک دسته دیگری هم بودند که می گفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود ، این حکومت باطل است و بر خلاف اسلام است . آن ها مغرور بودند .آنهایی که بازیگر نبودند مغرور بودند به بعض روایاتی که وارد شده است بر این امر که هر عَلَمی بلند بشود قبل از ظهور آن حضرت ، آن عَلَم ،علم باطل است . آنها خیال کرده بودند که نه ، هر حکومتی باشد ، در صورتی که آن روایات اشاره دارد که هر کس علم بلند کند با علم مهدی علیه السلام ، به عنوان مهدویت بلند کند باطل است ….
اینهایی که می گویند که هر عَلَمی بلند بشود و هر حکومتی ، خیال کردند که هر حکومتی باشد این بر خلاف انتظار فرج است . اینها نمی فهمند چی دارند می گویند . اینها تزریق کرده اند بهشان که این حرفها را بزنند . نمی دانند دارند چی می گویند .حکومت نبودن، یعنی اینکه همه مردم به جان هم بریزند ، بکشند هم را ، بزنند هم را ، از یین ببرند ، بر خلاف نص آیات الهی رفتار بکنند .ما اگر فرض می کردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند ، همه را به دیوار می زدیم ؛ برای اینکه خلاف نص آیات قرآن است .اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد ، این را باید به دیوار زد اینگونه روایت قابل عمل نیست …
بله ، البته آن پر کردن دنیا را ازعدالت ، آن راما نمی توانیم (پر) بکنیم . اگر می توانستیم ،می کردیم اما چون نمی توانیم بکنیم ایشان باید بیایند . الان عالم پر ا زظلم است . شما یک نقطه هستید در عالم . عالم پر از ظلم است . ما بتوانیم جلوی ظلم را بگیریم باید بگیریم ؛ تکلیفمان است . ضرورت اسلام و قرآن (است) تکلیف ما کرده است که باید برویم همه کار را بکنیم ؛ چون نمی توانیم بکنیم ، باید او بیاید تا بکند . اما ما باید فراهم کنیم کار را . فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم ، کار را همچوبکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت - سلام الله علیه - در هر صورت ، این مصیبتها یی که هست به مسلمانها وارد شده است و سیاستهای خارجی دامن بهش زده اند ، برای چاپیدن اینها و برای از بین بردن عزت مسلمین (است) . و باورشان هم آمده است خیلیها …