هدف از برگزاری این گار گاه آشنایی طلاب با چگونگی انتخاب موضوع در امر نگارش تحقیقات پایانی و مقالات بود. خانم شمخانی اظهار داشت :انتخاب مسئله وموضوع یابی در امر پژوهش اهمیت فراوانی دارد چرا که نیمی از یک کار پژوهشی مر بوط به انتخاب موضوع می باشداولین گام تحقیق، مسئله یابی است محقق باید از ابتدا تفاوت موضوع و مسئله را بداند. بر محقق لازم است مسئله پژوهشی خود را با توجه به منابع ومسئله های مر بوط اطراف خود را کشف کند چرا که انسان به انتخاب موضوع می پردازد واز مجهول به معلوم می رسد سپس به تعریف موضوع پر داخت وآن را یک ایده پژوهشی دانست که شرط لازم برای پژوهش است محقق بر اساس نیاز جامعه ،علاقه و….موضوع خاصی را برای تحقیق انتخاب می کند موضوع تحقیق باید روشن ومشخص باشدو بهترین راه بررسی یک موضوع ،تقلیل آن به سوال یا سوال های قابل تحقیق است .
وی در ادامه به راه های انتخاب مسئله اشاره کردند :تجارب شخصی ،کنجکاوی در اطلا عات منتشر شده از سوی رسانه ها ،بهره گیری از دانش تخصصی ،تمایل به حل یک مشکل ،وقایع زندگی روز مره ،مراجعه به منابع و مقا له های تخصصی ،بررسی قسمت های انتهای پایان نامه ها که دریچه جدیدی از موضوع را گشوده اند .
انتخاب موضوع ومسئله از دو طریق انجام می شود مسئله یا برون زا است یا درون زا . درون زا به خاطر رشته خاص کا ملا مشحص ومتناسب با رشته فرد است واز پیش تعیین شده ست .برون زا ،اعلام نیاز مراکز (دانشگاه ها ،نیروی نتظامی و…)یا سفارشی است .
مشکل ،مسئله ،موضوع وعنوان چهار محور انتخاب موضوع است .بر اساس این عوامل تحقیق و نگارش صورت می گیرد واین چهار عنصر اصول و اساس کار محقق برای نوشتن است .
کارگاه مهارت افزایی انتخاب موضوع با حضور خانم دکتر مریم شمخانی